Interview met Silke en Ed De Smul




Mijn meest gedraaide én favoriete album van 2016 is Strange van Silke Catteeuw De Smul. 2016 was voor haar op diverse vlakken een bijzonder leerrijk jaar. Haar vader Eddy speelde een belangrijke rol in de muzikale ontwikkeling van Silke. Binnenkort verschijnt ook van hem een nieuw album. Voldoende reden om beiden eens aan de tand te voelen over het afgelopen jaar.

Vragen voor Silke:

Hoe kwam je eigenlijk op het idee om je cd en boek via crowdfunding te financieren?

Ries De Vuyst deed dat ook en dat bracht mij op het idee.

Wat is je favoriete song van Strange en waarom?

Where do I belong? Klinkt heel goed en sfeervol. We hebben er tijdens de opnames nog meer kunnen uithalen. En misschien ook omdat het zo actueel is (met de vluchtelingstroom).

Tot nu was ik vergeten te vragen wat je geïnspireerd heeft tot het schrijven van de titelsong. Was dat soms de vrolijke muziek van Zaz?

Ja! Gek dat je dat kan raden. Ik luisterde heel vaak naar haar CD in die periode. Ik werd ook een paar keer vergeleken met Joni Mitchell. Toen ben ik naar haar muziek beginnen luisteren en dat beviel me heel erg. Vanaf toen ben ik ook door haar geïnspireerd maar dat is maar één van de duizenden. Ik denk dat ik maar de helft van mijn inspiratiebronnen ken. Je neemt zoveel onbewust op.

Wat waren nog meer inspiratiebronnen voor het album?

Ik word geïnspireerd door mijn omgeving zowel voor mijn teksten, beeldend werk als voor mijn muziek.

Uit sommige songs blijkt je sociale betrokkenheid, komt die voornamelijk vanuit jezelf?

Ja, dat denk ik wel. Muziek is ook een fantastisch medium om een problematiek over te brengen naar een groter publiek op een toegankelijke manier. Voor Where do I belong?  speelde het ook een rol dat mama verhalen meebrengt van op haar werk (Nederlandse les aan anderstaligen).
En anderzijds ben ik misschien ook een tikkeltje idealistisch omdat ik graag met o.a. muziek de wereld (een beetje) wil veranderen.

Ik krijg het idee dat je bijna altijd met creatieve dingen bezig bent. Tot hoever gaat die creatieve drang?  

Ik ben inderdaad meestal bezig. Creëren is mijn hoofdactiviteit J. Soms dwingt Eddy me om TV te kijken om ‘mijn motor eens stil te leggen’. Het zijn vooral veel verschillende dingen die me bezig houden: van handwerk tot het organiseren van manifestaties. Virtuositeit zit er bij mij daarom niet in. Helaas heb ik te weinig geduld om me toe te spitsen op een ding. Soms is dat jammer.

Onlangs vertelde je me dat je ook een paar Nederlandstalige songs had geschreven. Ga je daar mee door?

Ja, zeker! Het is heel leuk om te doen. Ik wou het al langer doen maar het Nederlands staat veel dichter bij mij en is daardoor veel meer confronterend. Zowel voor mij als voor het publiek. Door een tijdje meer naar kleinkunst te luisteren werd de drang groter. Ik was ook bang dat er een kleiner publiek voor is, maar tot mijn verbazing krijg ik er precies meer belangstelling voor dan voor mijn Engelse repertoire. Het krijgt het publiek beter stil. Laatst kreeg ik toch de opmerking van een mevrouw dat ze meer van m’n Engelse werk houd omdat het minder ‘braaf’ is. Dat begrijp ik, dus misschien moet ik daar eens iets mee doen.

In welk opzicht was Ed het meest belangrijk voor je muzikale ontwikkeling?

Vooral dat ik alles heb geleerd van hem op technisch vlak. Maar zeker ook dat ik van kleins af aan onbewust zo veel heb meegekregen door altijd omringd te zijn met muziek.

Speelden andere familieleden daar ook nog een rol in?

De genen van mijn biologische vader, Oswin Catteeuw, denk ik.

Je vertelde me onlangs dat je op zoek was naar een violist om mee samen te werken, is het intussen gelukt om er een te vinden of heb je het idee laten varen en zijn de plannen veranderd?

We zijn er mee bezig.

Tijdens je vakantie in Indonesië heb je een paar keren met lokale musici gewerkt, hoe was dat?

Heel leuk. Mensen zijn er veel opener om mensen (vreemden zelfs) in hun act te betrekken en je krijgt er zo veel respect, 0% jaloezie. Daar kunnen wij Europeanen iets van leren!

Je cd-releaseshow had niet aan belangstelling te klagen, was je extra zenuwachtig voor dat optreden en wat is het meeste bijgebleven van dat optreden?

De zenuwen vielen mee, ik ben van nature niet zo zenuwachtig (godzijdank) en ik was extra voorbereid. Maar bijna iedereen die er was kende ik en dat maakt het extra spannend. Ik herinner me vooral dat er heel veel volk was J en ook de feedback die ik kreeg: dat is belangrijk en daar probeer ik meestal toch rekening mee te houden.

Wordt het volgende album weer in eigen beheer opgenomen of ga je misschien toch op zoek naar een label?

Ik denk weer in eigen beheer.

Je vorige album was uitermate gevarieerd, wat kunnen we verwachten van het volgende album?

Ik wil nog gevarieerder gaan zelfs! Ik hou niet van dat in hokjes denken. Ik ben toch van plan om met dat Nederlands verder te gaan en wil er misschien ook een theatrale sfeer in brengen. (dat denk ik aan trombones, … maar dat zijn natuurlijke wilde fantasieën)

Ga je deze keer werken met een producer? 

Geen idee. Voorlopig is Eddy een prima producer!

Hoe bevalt je nieuwe opleiding?

Super! Ik kan helemaal mijn ding doen en wil graag de combinatie tekst, muziek en beeld (zoals in mijn vorige project) verder gaan ontwikkelen.

Wanneer verwacht je dat het tweede album klaar zal zijn?

Over een jaar ga ik me misschien toch weer voorbereiden op een nieuw album. De opbrengst van het album nu is volledig voor de nieuwe CD zodat ik het nog wat professioneler/meer afgewerkt kan aanpakken.

Wie zullen er zeker op gaan meespelen?

Eddy en ik sowieso. En waarschijnlijk ook de twee bandleden van nu: Johan Guidée en Stefan Boret
De rest zien we nog wel.

Wat zijn je plannen voor 2017?

Zo veel mogelijk creatieve projecten doen en vooral zoveel mogelijk combineren! Ik denk eraan om volgend schooljaar het keuzevak drama te nemen. Én ik ben van plan om meer blues te zingen, ik heb ontdekt dat dat heel plezant is.




Vragen voor Ed:

Hoe lang ben je al professioneel actief in de muziek?
Ik begon op te treden op mijn 15de en sedert dan zo verder gedaan, nooit echt volledig professioneel muzikant geweest (wel geprobeerd,  maar in mijn genre is dat niet evident in België)
Al die tijd als bluesartiest of ook in andere genres?
Ik begon als singer-songwriter op mijn 15de sedert dan heb al een beetje van alles gedaan  Punk, rock, enz… Maar vooral bij de blues en americana blijven steken toen ik de harmonica begon te spelen.
Silke vertelde me dat je erg belangrijk geweest bent voor haar ontwikkeling. Ben je verbaasd dat het zo snel met haar ontwikkeling gegaan is?
Verbaasd was ik toen ze interesse toonde voor gitaar, ze was al altijd heel muzikaal en ze maakte altijd liedjes. Was wel onder de indruk toen ik voor het eerst een echte song van haar hoorde, hoop dat ze zo verder blijft ontwikkelen en verder doet, want ooit kom je op een dood punt en kan het even tegenzitten. dan komt het er op aan van door te zetten, heb ik ook meerdere malen mee gemaakt.
Hoe motiverend is het voor jou om zo'n talentvolle dochter te hebben?
Haar talenten  heeft mij  ook een boost gegeven en brengt ook het beste in mij naar boven, ik leer ook van haar, zoals kalm blijven ;-).
Hoe is dat eigenlijk om als familie samen te werken? 
Samen werken is heel plezant op deze moment, Silke weet heel goed wat ze wil en ik vul haar daar bij aan.
Helpen jullie elkaar soms met het uitwerken van songs?
Ik help Silke enkel met gitaarwerk, meestal gaat het om akkoorden en hier en daar een brugje te verzinnen, ik zou wel willen samen teksten schrijven in de toekomst voor mijn project .
Gaan jullie in de toekomst misschien ook samen liedjes schrijven?
Misschien wel…
Je bent zelf volop bezig met een nieuw album. Als ik goed begrepen had, wordt het deze keer meer een rootsalbum, toch?
Na jaren blues te spelen had ik zin om een iets anders te doen,  dus stapte ik terug naar waar ik ben begonnen.
Wie gaan erop meespelen?
De muzikanten voor dit project zijn Stefan Boret op bas , hij speelt ook bij Ed And The Gators en we spelen ook samen met James Hinkle uit Texas, af en toe gaan we ook daar op toer. Karel(Kay) Vandekasteele bespeeld de drums en Tom De Poorten Gitaar/Banjo enz.
Wie wordt de producer?
Dat doe ik zelf met de rest van de band.
Wanneer verwacht je dat het album klaar is?
Rond februari of maart, beetje later dan verwacht.
Wat zijn je plannen voor 2017?
Eerst vooral trachten de nieuwe cd promoten en verder doen met mijn bluesband. Ook Silke helpen met van alles. Dit zal al voldoende werk zijn voor 2017.