Nathaniel Rateliff & the Night Sweats - Nathaniel Rateliff & the Night Sweats



Of het nu de wereld om mij heen is, of dat het een verlangen is van binnenuit, maar ik krijg steeds meer behoefte aan opbeurende muziek. Ik moet er niet teveel bij hoeven stilstaan. Ik wil gewoon geëntertaind worden. Het liefst: geroerd. Mijn gretigheid naar authentieke blues muziek neemt enkel toe, evengoed als mijn interesse naar vroege soul. De wereld ligt open naar de originele artiesten, waarbij een enkele greep uit de platenkast voldoet. Nathaniel Rateliff is een hedendaags artiest gezegend met een voortreffelijk stemgeluid. Zijn debuutplaat, In Memory of Loss, liet hem beluisteren als een frivole folky singer songwriter. Mijn geoefende oor meende instant te herkennen dat de man talentrijk was, want ook zijn zelfgeschreven liedjes resoneerden meteen. Daarna volgde Faling Faster Than You Can Run, de plaat was minder uitgelaten, enigszins duister en bedachtzaam van toon. Niet dat Rateliff een kameleon is, maar hij heeft de kwaliteit om de dingen naar zich toe te trekken, om ze vervolgens van een meerwaarde te voorzien. Op zijn nieuwste plaat proef je de invloeden van mensen als Otis Redding, Sam Cooke of Bobby “Blue” Bland. Opmerkelijk is dat deze blanke jongen zijn plaat met the Night Sweats uitbrengt op het aloude Stax label.



Los van deze nieuwe plaat, waarin je tevens referenties hoort naar de vroege soloplaten van Van Morrison, is Rateliff een interessant artiest. Hij intrigeert mij zoals iemand als Josh Tillman (a.k.a. Father John Misty) dat doet. Musici zoals zij hebben allerlei invloeden geabsorbeerd om ze vervolgens eigentijds te transformeren. Het zou mij niet verbazen dat een volgende plaat uit een volstrekt ander vaatje tapt. Nathaniel Rateliff & the Night Sweats is een dynamische plaat. Hij is onmiskenbaar retro, maar evengoed anno 2015. Ik ervaar geen oppervlakkigheid, maar een gedreven artiest die zijn weg zoekt binnen een muzikaal landschap. Het hoge niveau wat je aantreft laat zich niet zomaar uit de mouw schudden. Hij komt uit een muzikale familie, en zijn eerste ambitie was om drummer te worden. Daarna wilde hij een gitaarheld a la Duane Allman zijn. Kijk, maar vooral luister, waar het hem gebracht heeft. Muziek zoals muziek hoort te zijn, van binnen naar buiten, met gevoel.

Gastschrijver: Rein van den Berg

Releasedatum: 21 augustus 2015