Jos Hol - Windvogel


Pure poëzie. Spelen met woorden daarin blijkt Jos Hol een meester. “Het water ligt rimpelloos te wachten, te wachten op wat komen gaat. De rivier ze wiegt me, neemt me mee naar jou.” De rivier als metafoor heeft mij altijd aangesproken, en dit is slechts een voorbeeldje hoe hij beeldspaak toepast. Jos gebruikt inhoudelijke bewoordingen die gewichtig kunnen zijn, maar hij vertilt zich wat mij betreft zelden tot niet. Probeer maar eens je gevoelens vast te leggen zonder overdrijven of dat ze lachwekkend aandoen. Hij weet kwesties die hem na aan zijn hart liggen van de juiste lading te voorzien. De liefde, de dood, emotionele kwesties, vluchtig gevangen gedachten doet hij resoneren bij de luisteraar op de door hem gewenste manier. Jos Hol schrijft liedjes waarvoor je even moet gaan zitten. Een liedje als Toen liegt er niet om en doet een beroep op je inlevingsvermogen. “Toen ik aankwam bij het einde van mijn geweten, balanceerde ik op het scherpst van mijn gevoel.” Geweldige tekstvondsten. Vergelijkingen met Herman van Veen of Boudewijn de Groot zijn allerminst overdreven te noemen.
 
Windvogel vertelt het verhaal van iemand die tegenwoordig waarschijnlijk gediagnostiseerd zou zijn geweest onder de omschrijving Post Traumatische Stress Syndroom. Jaren geleden werd iemand die een tik van de molen had gekregen binnen de psychiatrie opgesloten, en bleef daardoor gevangen binnen zijn eigen gestoorde leven, zoals Jos zelf verwoord. Sommige thema’s zou ik liever uit de weg gaan, want teveel nadenken stemt zelden tot vrolijkheid. Het nummer Onderhuids hakt er behoorlijk in. Veel herkenbare dingen vind ik terug in zijn teksten, waarbij ik vermoed dat ik hierin niet de enige ben. Dat Jos beroepsmatig werkzaam is met mensen die na een heftige ervaring hun weg terug in de maatschappij moeten vinden verbaast me geen seconde. Je voelt intuïtief dat hij weet waarover hij zingt. Als Die Eerste Keer handelt over zijn eerste liefde, zijn liefde voor de muziek. Muziek is opnieuw de verbindende factor. Ook nu weer. Samen met BJ Baartmans, Mike Roelofs, Sjoerd van Bommel en Emil Szarkowics heeft Jos een jaar uitgetrokken om iets moois te maken. Windvogel met zijn genadeloze kantjes is in één woord weergaloos.

Rein van den Berg

Releasedatum: 19 februari 2016 Inlok
Website: http://www.joshol.com/