Van Morrison - Keep Me Singing


In 1974 viel ik direct met mijn neus in de boter, toen ik mijn allereerste album van Van Morrison kocht. Dat jaar begon ik Oor te lezen en ontdekte op die manier Veedon Fleece, overigens nog altijd mijn favoriete album van hem.  Natuurlijk kende ik als jongeling van de radio wel nummers van hem als Gloria en Brown Eyed Girl. Van Morrison kan zonder enige twijfel tot de allerbelangrijkste muzikanten van zijn generatie gerekend worden. Tot  Common One maakte hij over het algemeen fraaie albums, hierna kwam er de klad een beetje in. De albums werden van een wisselend niveau, absolute dieptepunten in zijn oeuvre zijn zondermeer A Period of Transition en Too Long in Exile. Hij maakte trouwens ook een paar uitstekende cd’s in samenwerking met anderen, zoals Irish Heartbeat met The Chieftains en You Win Again met Linda Gail Lewis. Verrassend sterk was ook zijn plaat uit 2012, Born to Sing: No Plan B, hierop werd hij omringd door buitengewoon vakkundige begeleiders. Dat geldt ook weer voor het zesendertigste studioalbum Keep Me Singing. De songs gaan over zijn terugkeer naar het Ierse platteland. De intussen eenenzeventigjarige Morrison klinkt geïnspireerd als in zijn hoogtijdagen. Zoals altijd is zijn muziek doorspekt met soul en blues. Alle nummers werden op een na door hemzelf geschreven en zijn van een constant hoog niveau. De enige cover is Share Your Love With Me, onsterfelijk gemaakt door een andere grootheid uit de hedendaagse muziek, Aretha Franklin. Nadat ik de eerste keer Keep Me Singing beluisterd had, was ik al overtuigd dat ik naar een verbluffend mooi album had geluisterd. Meerdere beluistering heeft intussen die overtuiging zeker bevestigd. Op Allmusic krijgt Keep Me Singing slechts een zeven van Thom Yurek, een recensent die naar mijn bescheiden mening wel vaker de plank mis slaat. Dit door hemzelf geproduceerde album hoort voor mij thuis in het rijtje van Astral Weeks, Moondance, Into the Music, Veedon Fleece en Common One.     
Theo Volk
Releasedatum: 30 september 2016 Caroline
Website: http://www.vanmorrison.com/splash/