Orit Shimoni - Soft Like Snow


Tot voor kort kende ik Orit Shimoni, ook bekend als Little Birdie, alleen van naam. Ik had in het verleden op twee pagina’s van Facebookvrienden een video van haar voorbij zien komen en mij voorgenomen om haar muziek te gaan beluisteren. Helaas toen niets van gekomen, totdat ik onlangs een enthousiaste recensie over Soft Like Snow las op de website van Rootstime. De livevideo van Farmers Daughter opgenomen in Rotterdam, die daar tevens te bekijken was, maakte erg veel indruk. Dit nummer staat overigens niet op de nieuwe schijf. Eerder bracht ze al vijf cd’s en een EP uit. Haar naam klonk Japans in mijn oren, maar ze is een Israëlisch-Canadese singer-songwriter, die in Nederland al de nodige fanatieke fans schijnt te hebben. En dat verbaast me helemaal niets. Soft Like Snow werd opgenomen in Berlijn en geproduceerd door Gogo. Hij speelde een bijzonder belangrijke rol in het geheel. Hij bespeelde niet alleen diverse instrumenten, maar was ook de geluidstechnicus, mixte hij de cd en maakte hij de master en werd de cd op zijn label uitgebracht. Daarnaast regelde hij het meespelen van gastmuzikanten  klarinettist Francesco Tonial en percussionist Earl Harvin. Eerstgenoemde muzikant schittert in opener Time’s Up. Shimoni speelt zoals gebruikelijk gitaar, maar is ook voor de eerste keer op piano te horen. Dat levert direct succes op, want zondermeer de fraaiste song op het album is Room to Myself. Ze begeleidt zichzelf hier alleen op piano. De eenzaamheid druipt van deze song af. Ook bijzonder fraai is het liefdesliedje Will There Be Love, waar de hoofdrol voor de gitaar is. Melancholiek is het titelnummer. In Those Things zingt ze een duet met Gogo, een liedje waarin je het spelplezier terug hoort. Ik krijg zelfs het idee, dat ze tijdens de opname bijna twee keer in de lach schiet. Het zijn persoonlijke, klein gehouden liedjes geworden. Het intieme album had bij mij wat tijd nodig om te groeien, maar is intussen een dierbaar kleinood geworden.            
Theo Volk
Releasedatum: 6 oktober 2016 MW Music
Website: http://www.oritshimoni.com/

Orit Shimoni live:
16-5 ROTTERDAM: Matrix
19-5 DEVENTER: Ziniz
20-5 GROOTEGAST: Warempel Art & Design
21-5 STEENDIJK: De Afblazerij
23-5 NIJMEGEN: Ramble on Tuesday
2-6 STEENDAM: Podiumcafé Peter & Leni