Marlene Bakker - RAIF


De Groningse Marlene Bakker kreeg landelijke bekendheid, doordat haar single Wondern van Mien Stee, een vertaling naar het Gronings van Adele’s Home Glory, regelmatig op de radio te horen was. Haar single Loat Grunnen Nait Zakken (over de aardbevingen in Groningen) werd zelfs geciteerd in de Tweede Kamer! Het gaat Marlene duidelijk voor de wind, want haar in eigen beheer uitgebrachte debuutalbum RAIF staat nu zelfs in de lijst van bestverkopende cd’s van Concerto, dé platenzaak van de Amsterdamse grachtengordel. Gisteren verzorgde ze er nog een instore. RAIF is het resultaat van vele jaren van noeste arbeid. Een belangrijke rol in het stand komen van de cd speelde Bernard Gepken. Beiden groeiden op op het platteland, Marlene in Groningen (Smeerling), Bernard in Drenthe (Barger-Compascuum). Dat was volgens mij mede bepalend voor de thematiek van het album. Ze schreven samen zeven van de elf liedjes, waaronder de schitterende titelsong en de eerste single Waarkhanden, wat gekozen werd tot beste Groningse single van 2017. RAIF kan vooral gezien worden als een ode aan Groningen, zowel aan de mensen als aan het magische landschap. Maar ook over de pijn van een gebroken hart (Golven en Te Nuchter) en het met de jaren wijzer worden (Hai Hai en Genog Veur Mie). Medebepalende rollen hadden Reyer Zwart door een aantal fraaie strijkersarrangementen (RAIF, Waarkhanden en Golven) en toetsenist Arjen de Bock. Naast eigen werk, een cover van Tina Dico’s You Know Better, wat nu Doe Waist Beter heet. Naast dat het een album vol prachtige indiepop is, ben ik in korte tijd verslingerd geraakt aan de stem van Marlene. Ondanks dat ik van onder de rivieren kom, zijn de teksten op een enkel woord na (zoals roakeldais) goed te volgen voor mij en kan dus volgens mij geen belemmering vormen voor niet- Groningers. Het fraaie artwork is van zuslief Miriam. De officiële releaseshow zal donderdag 8 maart plaatsvinden in het Grand Theatre in Groningen. Voor andere liveshows, zie hier. In korte tijd is RAIF uitgegroeid tot een van mijn favoriete albums van 2018 en staat nu al genoteerd voor mijn eindejaarslijstje.
Theo Volk
Label: Raif Records
Releasedatum: 9 februari 2018